Dessa allmänna avtalsvillkor gäller för avtal om varor som säljs av bolaget NEEDEN EUROPA, S.L., som verkar under varumärket ”Needen®” (”NEEDEN EUROPA”), via den webbplats som bolaget äger på URL‑adresserna www.needen.se och needen.com (”Webben”), till en internetanvändare (”Kund/er”).
NEEDEN EUROPAS identifikations- och kontaktuppgifter är följande:
Säte: Via Laietana 47, 2 våningen, 08003 Barcelona
Skattenr: B-67329508
E-post: kundservice@needen.se
Telefon: (tider 10.00–13.00 och 14.00–19.00, måndag till fredag, exklusive lokala helgdagar)
När en beställning läggs via Webben intygar Kunden att denne är 18 år och har rättslig kapacitet att ingå avtal om varor som erbjuds på Webben. För detta ändamål förbehåller sig NEEDEN EUROPA rätten att när som helst begära dokumentation som styrker Kundens ålder. Om NEEDEN EUROPA konstaterar att Kunden inte uppnått föreskriven ålder eller om användaren inte följer, eller inte korrekt följer, NEEDEN EUROPAS begäran, kommer NEEDEN EUROPA inte att tillåta avtal om berörda varor.
Att ingå avtal om varor som erbjuds via Webben innebär att man accepterar villkoren i dessa allmänna avtalsvillkor, varför du noggrant bör läsa dem innan du accepterar dem. Om de allmänna avtalsvillkoren inte accepteras kommer avtalet om varorna inte att vara giltigt och ingen därav följande skyldighet och/eller ansvar av något slag kommer att accepteras av NEEDEN EUROPA.
NEEDEN EUROPA förbehåller sig även rätten att när som helst ändra innehållet och/eller räckvidden av de allmänna avtalsvillkoren.
Förfarande
För att ingå avtal om varor som erbjuds via Webben måste Kunden följa samtliga steg i det förfarande som anges på Webben. För att köpa varor är det inte nödvändigt att vara registrerad på Webben via avsnittet ”Registrera dig nu”, eftersom varor kan köpas direkt via systemet ”Expressbetalning” eller via Facebook och/eller Google Connect med egna inloggningsuppgifter.
Kunden ska ha i åtanke att åtkomst till och, i förekommande fall, registrering på Facebook och Google styrs av de villkor som fastställts av Facebook respektive Google, varför NEEDEN EUROPA inte ansvarar för eventuella överträdelser av dessa villkor från Kunders sida.
Vid senare köp, om Kunden har registrerat sig, behöver man endast ange användarnamn eller e‑postadress och lösenord i avsnittet ”Logga in”.
Pris och betalningssätt
Varornas priser anges i euro på Webben och inkluderar moms och andra tillämpliga skatter och/eller avgifter, liksom eventuella leveranskostnader, allt vederbörligen specificerat.
NEEDEN EUROPA kan dessutom erbjuda rabatter inom ramen för vissa kampanjer, men dessa rabatter kan inte kombineras med andra kampanjer.
NEEDEN EUROPA förbehåller sig rätten att när som helst göra de prisändringar som anses lämpliga. I samtliga fall är det pris som gäller för den beställning Kunden gjort det som var i kraft när Kunden accepterade de allmänna avtalsvillkoren för de valda varorna.
NEEDEN EUROPA gör sitt bästa för att erbjuda korrekt och fullständig information om varorna, så aktuell som möjligt.
Kunden kan betala med följande ”Betalningssätt”:
- Kreditkort (Visa, Mastercard och American Express)
- Banköverföring
- Betalplattformar: Sofort, Apple Pay och Amazon Pay
Efter betalning kommer Kunden att få ett e‑postmeddelande som bekräftar avtalet och en kopia av dessa allmänna avtalsvillkor.
Leverans av varor
Beställningen av varor blir bindande när Kunden bekräftar den i avtalsförfarandet.
När NEEDEN EUROPA har kontrollerat att avtalet är korrekt levereras varorna till den adress som Kunden angett under avtalsförfarandet, inom den tid som anges i avsnittet ”Leveransinformation” på Webben, vilken under inga omständigheter kommer att vara senare än trettio (30) dagar efter att Kunden accepterat beställningen. Ingen leverans sker på lördagar, söndagar och/eller budfirmans helgdagar; leverans sker då nästkommande arbetsdag.
Kunden kan när som helst kontrollera statusen för sin beställning i avsnittet ”Mina beställningar”.
Leverans av varorna anses genomförd när de har gjorts tillgängliga för Kunden.
Alla beställningar av varor är föremål för tillgänglighet. Om varan inte är tillgänglig kommer NEEDEN EUROPA att informera Kunden och kan erbjuda en produkt med liknande egenskaper och av samma eller bättre kvalitet, även om Kunden har möjlighet att annullera beställningen och få återbetalning inom högst trettio (30) dagar.
Om Kunden är frånvarande vid leverans kommer det budföretag som anlitas för leveransen att lämna en avi med uppgifter om hur en ny leveranstid kan bokas.
Ansvar
NEEDEN EUROPA ansvarar inte för fel som kan uppstå vid leverans av varor om Kunden inte korrekt har fyllt i formuläret på Webben. Om någon incident uppstår som påverkar leveransen kommer NEEDEN EUROPA att informera Kunden så snart bolaget får kännedom om problemet.
Risken för varorna övergår på Kunden från det ögonblick de har gjorts tillgängliga och, vid retur, kvarstår risken hos Kunden tills varorna levereras till NEEDEN EUROPA.
Garanti
Garantin för varor som säljs via Webben anpassas till gällande lagstiftning och NEEDEN EUROPA ansvarar därför i allmänhet för fel i överensstämmelse som konstateras av Kunden under en period om två (2) år från leverans av varorna.
Om varor som sålts av NEEDEN EUROPA inte skulle vara i ordning kan Kunden välja mellan reparation eller utbyte av varorna (såvida inte något av alternativen är omöjligt eller oproportionerligt) eller, i andra hand, prisavdrag eller hävning av avtalsförhållandet i enlighet med gällande lagstiftning.
Kunden måste informera NEEDEN EUROPA om felet i överensstämmelse inom högst två (2) månader från det att det upptäckts.
Oaktat det ovanstående ska varorna anses vara i ordning och därmed utanför garanti när:
a) Skada eller försämring av varor som sålts av NEEDEN EUROPA orsakats av faktorer utanför tillverkarens eller NEEDEN EUROPAS kontroll eller, i förekommande fall, den som handlar under deras ansvar (force majeure, olycka etc.) eller som en följd av felaktig konfiguration och/eller installation av varorna av Kunden; och
b) Skada eller försämring av varorna beror på eller orsakas av en komponent som inte tillhandahållits av tillverkaren eller NEEDEN EUROPA eller är en följd av ändringar eller reparationer utförda av andra än tillverkaren eller NEEDEN EUROPA eller, i förekommande fall, den som handlar under deras ansvar.
Vid retur av varor på grund av bristande överensstämmelse står NEEDEN EUROPA för returkostnaderna.
Ångerrätt
Kunden har i samtliga fall fjorton (14) kalenderdagar från den dag produkten mottogs för att utöva sin ångerrätt utan att detta medför någon kostnad för Kunden.
Kunden har dock inte rätt att utöva ångerrätten vid tillhandahållande av bland annat (i) produkter som tillverkats enligt Kundens klart personliga specifikationer och (ii) förseglade produkter som inte är lämpliga att återlämna av hälso- eller hygienskäl, om de har öppnats efter leverans, samt andra fall som föreskrivs i tillämplig reglering.
För att utöva ångerrätten ska Kunden fylla i Ångerformuläret och skicka tillbaka varorna tillsammans med alla instruktioner, dokument och förpackningar.
När ångerrätten har utövats och, i samtliga fall, inom högst fjorton (14) kalenderdagar från mottagandet av varorna och Ångerformuläret, kommer NEEDEN EUROPA att genomföra en kreditering för att återbetala hela köpesumman inklusive leveranskostnaden till Kunden.
Skydd av personuppgifter
I relation till de personuppgifter som Kunden lämnar under avtalsförfarandet informerar NEEDEN EUROPA, i egenskap av personuppgiftsansvarig, att dessa kommer att behandlas enligt följande:
Ändamål:
- Hantering av försäljning av varor som köpts via Webben.
- Utskick av informationsmeddelanden om NEEDEN EUROPA, inklusive eventuella erbjudanden och produktnyheter.
Laglig grund: Den rättsliga grunden för behandlingen är fullgörandet av avtalsförhållandet. I formulären på Webben måste Kunden fylla i alla fält markerade som ”obligatoriska”. Om inte alla nödvändiga personuppgifter lämnas kan detta medföra att det blir omöjligt att genomföra den begärda avtalshandlingen eller, i förekommande fall, att skicka informationsmeddelanden. Kunden ska lämna korrekta och aktuella personuppgifter så att informationen i registren är uppdaterad och felfri.
Lagring: Personuppgifterna kommer att lagras under den lagstadgade tid som föreskrivs i gällande regler (särskilt skatte- och redovisningsregler).
Datadelning: Uppgifterna kan lämnas till de finansiella institut och/eller betalportaler som anges i avtalsförfarandet för hantering av betalningen av varorna och, i förekommande fall, till offentliga myndigheter i enlighet med gällande regler.
Rättigheter: Kunden kan utöva sina rättigheter till tillgång, rättelse, radering, begränsning, dataportabilitet och invändning mot behandlingen genom att skicka ett e‑postmeddelande till kundservice@needen.se. Om ett tillfredsställande svar inte erhålls eller mer information behövs om någon av dessa rättigheter kan du kontakta den Spanska dataskyddsmyndigheten (www.aepd.es).
Säkerhetsåtgärder: NEEDEN EUROPA har infört nödvändiga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att garantera säkerheten för dina personuppgifter och förhindra deras ändring, förlust, obehörig behandling och/eller åtkomst, med hänsyn till teknikens stånd, uppgifternas natur och de risker som de utsätts för, vare sig på grund av mänsklig åtgärd eller fysiska eller naturliga orsaker.
Klagomål och reklamationer
Kunden ska kontakta NEEDEN EUROPA via de medel som anges i början av de allmänna avtalsvillkoren för att framföra eventuella klagomål och reklamationer. NEEDEN EUROPA åtar sig att hantera dessa så snabbt som möjligt och under alla omständigheter inom en månad från mottagandet.
Kunden har rätt att få en faktura i fysisk form för varje beställning som gjorts.
Ogiltighet
Om någon av klausulerna i de allmänna avtalsvillkoren skulle förklaras helt eller delvis ogiltig eller utan verkan ska denna ogiltighet eller verkanlöshet endast påverka den klausulen eller den del som är ogiltig eller utan verkan och allt övrigt ska fortsätta att gälla, varvid den berörda klausulen eller delen av den ska anses som icke existerande. I detta syfte upphör de allmänna avtalsvillkoren att gälla endast i förhållande till den ogiltiga eller utan verkan varande klausulen, och ingen annan del eller klausul ska annulleras, ogiltigförklaras, skadas eller påverkas av denna ogiltighet eller verkanlöshet.
Språk
De allmänna avtalsvillkoren är skrivna på engelska.
Tillämplig lag och jurisdiktion
De allmänna avtalsvillkoren ska regleras av och tolkas i enlighet med spansk lagstiftning.
I enlighet med artikel 14 i Europaparlamentets och rådets förordning 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning online för konsumenttvister informeras Kunderna om att de kan lämna in sina klagomål via plattformen för tvistlösning online, som nås via följande länk: http://e.europa.eu/consumers/odr.
Om någon tvist eller konflikt uppstår vid tolkningen och/eller tillämpningen av de allmänna avtalsvillkoren ska behörig domstol vara den som anges i tillämpliga regler om behörig jurisdiktion i frågor som rör konsumenter och användare.
* * *
ÅNGERFORMULÄR
För att utöva ångerrätten ska Kunden fylla i Ångerformuläret genom att klicka på den särskilda länken som tillhandahålls på sidan för orderstatus och skicka produkten som ska returneras med alla instruktioner, dokument och förpackningar.
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda vår webbplats godkänner du alla cookies i enlighet med vår cookiepolicy. Läs mer